Školský podporný tím

Podporný tím poskytuje našim žiakom špeciálno-pedagogickú podporu, jeho členovia sa spolu s učiteľmi starajú o bezpečné prostredie školy, o zlepšovanie vzťahov a sociálnej klímy v triedach, o rozvoj emocionálnej inteligencie, sociálnych kompetencií a zručností detí. 

Aké úlohy má školský podporný tím?   

  • Riešenie konfliktov prostredníctvom nenásilnej komunikácie, pravidelná individuálna reflexia so žiakmi, podpora rozvíjania emocionálnej inteligencie u žiakov. 

  • Vyhľadávanie a identifikácia zdrojov a rizík, ktoré vznikajú či už na strane žiakov alebo učiteľov.  

  • Poskytnutie poradenstva, podpory a vzdelávania učiteľom, pedagogickým asistentom a rodičom, podpora vedenia školy pri napĺňaní vízie a smerovaní školy. 

  • Preventívne a depistážne programy.  

  • Aktívna a úzka spolupráca s inými odbornými poradenskými zariadeniami.   

  • Realizovanie pravidelných tímových porád, supervízií zamestnancom a vzdelávaní ostatných zamestnancov, podľa možností a potrieb školy. 

  • Poskytovanie poradenstva a podpory pedagogickým asistentkám. 

  • Vytváranie podmienok na individuálnu podporu všetkých žiakov v škole, vytváranie vhodných podmienok na rozvoj inkluzívneho vzdelávania. 

Ako postupovať ak vznikne problém? 

Pri riešení jednotlivých problémov, postupujeme podľa schémy trojstupňovej pomoci: 

U1 – Úroveň 1 – bežná prevencia a podpora    

Práca učiteľov s podporou asistenta na hodine i cez prestávky, riešenie problémov triednymi učiteľmi, komunikácia s rodičmi. Centrom tejto úrovne je triedny učiteľ, pedagogický asistent a rodič ako najdôležitejšie vzťahové osoby okolo dieťaťa. Kariérový poradca pomáha predovšetkým pri podpore prestupu na vyšší stupeň vzdelávania a pomáha zosúlaďovať IVP žiaka a smerovanie jeho ďalšieho kariérového rozvoja. Na tejto úrovni v rámci prevencie aktívne  pôsobí aj školský psychológ – podpornými programami, meraním  klímy,  aktivitami, sústredeniami, akciami  v úzkej  spolupráci s  triednymi  učiteľmi, členmi  podporného  tímu v preventívnej práci a identifikácii rizík a zdrojov žiakov. Školský špeciálny pedagóg pôsobí v tejto fáze ako poradca.  

Pozn.: Požiadavka na  riešenie  problému primárne vychádza od triedneho učiteľa, resp. od učiteľa, ktorý zaznamená problém. Ten realisticky zhodnotí svoje sily (nepreceňovať sa, ani nepodceňovať sa) a v prípade potreby sa obráti priamo na jednotlivých odborníkov (po zvážení tiež na vedenie školy). V prípade intervencie podporného tímu je triedny učiteľ vždy informovaný a prizvaný k riešeniu situácie.  

U2 – Úroveň 2 – cielená (špecifická) intervencia a pomoc deťom v riziku.    

Podpora v tejto úrovni je smerovaná k žiakom, ktorí sú ohrození školským neúspechom alebo emočnými ťažkosťami a vyžadujú si dlhodobejšiu a odbornú starostlivosť. Podľa typu problému na tejto úrovni zasahujú jednotlivo psychológ, špeciálny pedagóg, (podľa možností školy liečebný pedagóg alebo logopéd) – terapia, poradenstvo, sprevádzanie, reedukácie, podpora a usmernenie učiteľov a pod. Na tejto úrovni je možné poskytnúť niektorému žiakovi alebo menšej skupine žiakov špecifickú podporu. Jednotliví odborní a pedagogickí zamestnanci úzko spolupracujú medzi sebou a pokúšajú sa postupne inkluzívne vrátiť prácu s dieťaťom späť do triedy.  

U3 – Úroveň 3 – komplexná starostlivosť o vážne ohrozené deti a ich rodiny.    

Tím postupuje v úzkej spolupráci s učiteľmi, vedením školy, poradenským zariadením a inými zložkami pre pomoc deťom či rodine. Môže ísť o prípady krízovej intervencie pri smrti blízkej osoby, prípady týrania a vážneho zanedbávania, ohrozenia žiaka, traumatického rozvodu, porúch správania, vážnych psychických a úzkostných porúch, ťažšieho zdravotného znevýhodnenia a i.  

Graf pomoci v troch úrovniach: 

 

!!! Informácie na jednotlivých úrovniach sa zdieľajú s riaditeľkou školy a podľa dôvernosti s triednym učiteľom, vyučujúcimi učiteľmi a ostatnými pedagogickými zamestnancami. 

Kto je členom nášho tímu? 

Školský špeciálny pedagóg  – Mgr. Erika Balážová

 Konkrétne sa venuje: 

  • adaptácii žiakov na nové školské prostredie 

  • individuálnej práci so žiakmi 

  • reedukácii žiakov s problémami v učení   

  • spolupracuje na tvorbe individuálnych výchovno-vzdelávacích programov pre žiakov so ŠVVP .

Bc. Anna Šusteková je koordinátorkou školského podporného tímu. Jej hlavnou úlohou je usmerňovať a sumarizovať činnosť tímu, sledovať efektivitu práce, posúvať požiadavky na tím konkrétnym členom, zvolávať a pripravovať zasadnutia. Taktiež zbiera stručnú spätnú väzbu, či bol prípad, problém vyriešený, ako pokračuje a podobne. 

Výchovná poradkyňa  – Mgr. Jana Šusteková

Pedagogické asistentky – Bc. Anna Šusteková, Zuzana Hrobáriková, Ľubica Kvasnicová, Beáta Vargová, Danka Zemánková

Pedagogické asistentky motivujú, podporujú, vedú žiaka k samostatnosti, k spolupráci s triednym učiteľom a ostatnými žiakmi v rámci triedy ako aj mimo nej. Ak je to potrebné, tak sprevádzajú žiakov na školských akciách, spolupracú s pedagogickými a odbornými zamestnancami školy, ako aj so zákonnými zástupcami žiaka.

Náplňou práce je:  

  • pomáhať učiteľovi pri výkone edukačných činnosti,

  • samostatne vykonávať menej náročné a pomocné práce vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov, 

  • na vyučovaní pomáhajú pri práci so všetkými žiakmi, spoločne so školským podporným tímom definujú oblasti podpory jednotlivých žiakov, silné stránky, oblasti, ktoré zvládne žiak sám tak, aby pomoc bola cielená a vychádzala z aktuálnych potrieb a nielen z diagnózy. 

Dôležitými členmi nášho podporného tímu je aj zástupkyňa riaditeľky školy – Mgr. Petra Jančíková  

Vhodné podmienky na prácu nám vytvára riaditeľka školy PaedDr. Zdenka Sekerková, ktorá je pravidelne oboznamovaná s činnosťou ŠPT.